Albánia elektromos áram termelése teljes mértékben vízienergián alapszik. Az ellátás ingadozó és gyakran bizonytalan, nagymértékben függ a környezeti körülményektől. Szárazabb időszakokban az országnak gyakran kell áramot importálnia, míg csapadékos időszakban exportálni is tud. Az energiaszektor liberalizálása az Energiaügynökség javaslatai nyomán 2018-ban megkezdődött.1
Az Energiaügynökséggel kötött megállapodásában a Kormány vállalta, hogy 2020-ra 38%-ra emeli a megújuló energiaforrások arányát a teljes energiamixen belül. 2017-ben az érték 34,57% volt, ami visszaesést jelent a 2016-os 37,09%-hoz képest. Az érték legnagyobb részt a vízenergián alapszik. A kormányzat törekszik az energiaforrások diverzifikálására, a nap- és szélenergia- források magasabb kihasználására.2
Albánia regionális összevetésben jelentős mértékű nyersolaj-tartalékokkal rendelkezik. Az országnak egyelőre nincs nemzetközi földgáz-összeköttetése.
Bosznia elektromos áram igényének körülbelül kétharmadát szénerőművekből, a maradékot pedig vízierőművekből fedezi.3 A rendelkezésre álló kapacitás – a vízierőművek megfelelő teljesítménye esetén – jelentősen meghaladja a belföldi igényeket, így a felesleget exportálható. A vízierőművek teljesítménye ingadozó, nagyban ki van szolgáltatva az időjárási viszonyoknak.
A kormány tervei között szerepel 5-7 új szénerőmű és számos nagy és kis teljesítményű vízierőmű építése.4
Az "Energy Community Treaty" keretében Bosznia vállalta, hogy 2020-ig 40%-ra növeli a megújuló energiaforrások felhasználásának az arányát, 2017 végére ez 35,9% volt. A viszonylag magas arány alapvetően a vízierőműveknek és a fatüzelésű lakossági fűtésnek köszönhető.5
Észak-Macedónia energia ellátását fosszilis energiahordozókon és vízi energián túl biztosítja elektromos áram-import biztosítja. A helyben megtermelt energia körülbelül 60%-át lignit-alapú, erősen szennyező hőerőművekben állítják elő. Az energiamixen belül viszonylag magas a vízi energia aránya (kb. 30%).6 Az ország Bulgárián keresztül importál orosz földgázt, amelyet a helyi ipar használ fel. Érdemi elosztó-rendszer nem épült ki. A köz- és lakóépületek fűtése kiépített távfűtés hiányában 90%-ban egyedi fűtéssel valósul meg. Ez jellemzően fosszilis tüzelőanyagokkal történik.7
Észak-Macedónia 2017-ben módosította az Energiaügynökséggel kötött megállapodását, melynek értelmében a felhasznált energia 28%-a helyett 24%-át állítaná elő megújuló forrásokból 2020-ban. A 2030-as cél 28%-ot határoz meg.8
Az ország nemzetileg meghatározott hozzájárulásait tartalmazó dokumentum szerint az energiamixen belül jelentősen emelkedne a megújuló energiaforrások aránya (különösen vízerőművek és szélerőművek által).910
Koszovó elektromos áram ellátását teljes egészében két lignit alapú erőmű biztosítja. Az erőművek rendkívül szennyező módon működnek. Az ország lignit-alapú energiaellátása várhatóan a jövőben is fennmarad, ugyanis Koszovó jelentős lignit-készlettel rendelkezik. A szomszédos országokkal nincs, vagy nagyon limitált az energetikai összeköttetés. Az elektromos hálózat elavultsága miatt gyakoriak az áram-kimaradások. A térség többi országával szemben Koszovóban elhanyagolható mértékű a vízenergia kiaknázása.
A lakosság döntő hányada fosszilis tüzelőanyagokkal fűti otthonát, ami nagy mértékben hozzájárul a levegőminőség romlásához.11
Montenegró energiaigényének legnagyobb részét egy lignit alapú hőerőmű és két nagy méretű vízerőmű fedezi. Ezen túlmenően több kisebb kapacitású vízerőmű is üzemel az országban. A kapacitás körülbelül 25%-át biztosítja a hőerőmű, a többit jórészt a vízerőművek állítják elő. Ez – Albániához hasonlóan – Montenegrót is különösen kiszolgáltatottá teszi a vízjárással, csapadékmennyiséggel, végső soron a klímaváltozás hatásaival szemben. Szárazabb időszakokban az ország elektromos áram importra szorul. A kormány tervei között szerepel több kis méretű vízerőmű és szélfarm telepítése. Montenegró nem importál földgázt, nem is rendelkezik az ehhez és a földgáz célba juttatásához szükséges infrastruktúrával.12
Montenegró az Energiaügynökséggel kötött megállapodásban 2020-ig a felhasznált energia 33-nak kellene megújuló forrásokból származnia (a megállapodás 2009-es megkötésekor az érték 39,4% volt). Az Eurostat adatai szerint Montenegró már 2016-ban 41,6%-os értéket tudott felmutatni. Ez nagyrészt a felhasznált biomassza mennyiségének revíziójából és a legtöbb energiát felhasználó KAP alumínium üzem leállásából fakadt. A vízenergia kiszámíthatatlan rendelkezésre állásából fakadóan az érték időszakonként változhat. Az Energiaügynökség megjegyzi, hogy a megállapodás óta elenyésző mértékben állt rendszerbe új megújuló energiaforrás.13
Szerbia elektromos áram igényének körülbelül 70%-át szénerőművekből, a maradékot pedig vízierőművekből fedezi. A megújuló energiaforrások felhasználásának aránya meglehetősen alacsony, a kormány tervei a jövőre nézve alapvetően szén-alapú energiatermelést preferálják.14
Az "Energy Community Treaty" keretében Szerbia vállalta, hogy 2020-ig 27%-ra növeli a megújuló energiaforrások felhasználásának az arányát, 2017 végére ez 20,60% volt. A kormány tervei között szerepel több szélerőmű rendszerbe állítása 2020-ra.15 Felmérések szerint jelentős kihasználatlan potenciál van a mezőgazdasági biomassza és a vízenergia terén.16
Források:
- https://www.energy-community.org/implementation/Albania.html; 2019. 09. 09
- https://bankwatch.org/beyond-coal/energy-sector-in-albania; 2019. 08. 12.
- https://bankwatch.org/beyond-coal/the-energy-sector-in-bosnia-and-herzegovina; 2019. 08. 13.
- Bosnia and Herzegovina Foreign Investment Promotion Agency: Bosnia and Herzegovina Energy Sector, 2015.
- https://bankwatch.org/beyond-coal/the-energy-sector-in-bosnia-and-herzegovina; 2019. 08. 13.
- https://bankwatch.org/beyond-coal/the-energy-sector-in-macedonia; 2019. 09. 09.
- Strategy for Energy Development in the Republic of Macedonia Until 2030.
- https://bankwatch.org/beyond-coal/the-energy-sector-in-macedonia; 2019. 09. 09.
- Intended Nationally Determined Contributions – Submission by the Republic of Macedonia, 4 August2015.
- Intended Nationally Determined Contributions – Republic of Macedonia – Background Document
- https://www.worldbank.org/en/country/kosovo/brief/energy-in-kosovo; 2019. 09. 04.
- https://bankwatch.org/beyond-coal/the-energy-sector-in-montenegro; 2019. 09. 09.
- Energy Community – Montenegro; https://www.energy-community.org/implementation/Montenegro.html; 2019. 09. 09.
- Energy Sector Development Strategy of the Republic of Serbia for the period by 2025 with projections by 2030
- Progress Report on the Implementation of the National Renewable Energy Action Plan of the Republic of Serbia for 2016 and 2017; The Ministry of Minig and Energy of Serbia
- Energy Sector Development Strategy of the Republic of Serbia for the period by 2025 with projections by 2030